Nieuwsbrief | Prioritering Wegen | in Brabant | |
Geachte Mevrouw/Heer ...., | 15 juni 2013 / Nieuwsbrief 7 | ||
Waarom daalt het vertrouwen in onze Overheden?
Op vrijdag 21 juni 2013 besluit Provinciale Staten (PS) over het Provinciaal InpassingsPlan (PIP) N279 Noord. Dit is de eerste van een serie projecten infrastructuur waarbij Brabant meedingt naar de toppositie onder illustere nationale voorbeelden qua miljardenverspilling zoals bijv. de HSL/Fyra en de Betuwelijn.
Waar gaat het bij de N279 Noord over?
De N279 Noord tussen Den Bosch en Veghel is een relatief weinig drukke en veilige weg in Brabant. Althans vergeleken bij de drukke N270 dwars door Helmond, de zeer drukke Kennedylaan door Eindhoven, de N65 door Vught en Helvoirt en de N69 door Aalst en Valkenswaard. Het noordelijke deel van de N279 kan niet los worden gezien van het zuidelijk deel van Veghel langs Helmond tot Asten, aldaar aansluitend op de A67 naar Venlo. Aldus is voorzien in de op 1 juli 2011 door PS goedgekeurde Structuurvisie Brainport. Totaal Kostprijs ruim € 1,3 Miljard.
Recept 1: Onduidelijke besluit, ontken negatieve adviezen Met duizenden pagina's tekst en meer dan 50 documenten, stelt Gedeputeerde Staten (GS) voor de N279 te verbreden tot 2x2 rijstroken met ongelijkvloerse kruisingen en een voorlopige maximumsnelheid van 80 km/u. Veel vragen blijven daardoor open.
Recept 2: Ontken samenhangen in bredere context
• Bovenstaande genegeerde adviezen verwijzen allemaal naar de bredere samenhang met o.a. NOC/Brainport etc.
| Inhoudsopgave: • Waarom daalt het vertrouwen in onze Overheden? • Waar gaat het bij de N279 Noord over? • Recept 1: Onduidelijke besluit, ontken negatieve adviezen • Recept 2: Ontken samenhangen in bredere context • Recept 3: Vergeet kosten en baten vergelijkingen • Recept 4: Vergeet juridische risico's • Recept 5: Misleiding politici en burgers |
||
Recept 3: Vergeet kosten en baten vergelijkingen
Bij duizenden pagina's tekst met tientallen bijlagen bij slechts één punt van een overvolle agenda, viel het ontbreken van een kosten/baten analyse zelfs de VVD als zelfbenoemd hoedster van een spaarzame overheid niet meer op. Toch was er een Maatschappelijke Kosten/Baten Analyse, MKBA. Die liet helaas zien dat de contant gemaakte baten gedeeld door de investeringskosten uitkomt op een factor 0,74. Een factor kleiner dan 1 betekent een maatschappelijk onrendabele investering. Opmerkelijk zijn ook de kostenramingen. In de MKBA geraamd op € 203 Mio met ongelijkvloerse kruisingen en zonder de kosten van de aansluitingen A2 en A50. Het PIP N279 Noord raamt nu €200 Mio met gelijkvloerse kruisingen en gebudgetteerd voor € 166 Mio.
Recept 4: Vergeet juridische risico's GS stelt op pag. 9 van het PIP voorstel: "Onderhavig voorstel betreft geen Europese beleids- of regelgevingsaspecten noch andere relevante internationale aspecten". Gezien diverse waarschuwingen naar principiële uitspraken van Straatsburg (EHRM strafrecht NERYILDIZ-v.-TURKEY) en Luxembourg HvJ EU Milieurecht Janacek, verdient een legal opinion wel aanbeveling. Uitspraken van Europese rechters zijn vaak verrassend. Ook al wordt de kans laag ingeschat, de gevorderde dwangsommen (10 x iedere uitgave aan de N279/NOC etc) zijn niet mals. Strafrechtelijke sancties evenmin als je bedenkt dat het gaat om tenminste 31-74 sterfgevallen per jaar. Recept 5: Misleiding politici en burgers
Iedereen weet inmiddels wel dat de overheid, net als echte sales managers, positieve zaken graag extra beklemtonen en negatieve zoals MKBA's etc. graag weglaten. Die € 1,2 Mio compensatiemaatregelen ergens in de EHS en een fietspad staan dan ook op pag. 1 van het PIP voorstel. Iedereen zal het de gedeputeerde nog vergeven als hij bij het ene wegvoorstel op pag. 2 enthousiast roept: "Knip is uit planologisch oogpunt niet mogelijk" en bij de N279 bewust een knip aanlegt bij Den Bosch en Veghel. Het bijzinnetje "wel een gefaseerde uitvoering" zal hem wel redden.
|
|||
De Stichting Comité N65 Ondergronds bij Helvoirt, afgekort Comité N65, is bereikbaar via e-mail.
U kunt zich hier online aanmelden voor nieuwsbrieven of als sympathisant, vrijwilliger en/of donateur. Donaties zijn altijd welkom op rekening 1064.94.422 bij de Rabo Bank ten name van de Stichting Comité N65OH in Helvoirt. Bij voorbaat dank voor deze aftrekbare gift aan deze ANBI(fiscaal nummer 8503 34 305/ dossiernr. 78 471)! |
|||
Als u deze nieuwsbrief niet meer wenst te ontvangen, klik op: Verwijderen s.v.p. | |||