Indien deze nieuwsbrief niet goed leeebaar is, klik hier. |
Nieuwsbrief | Helvoirt N65: Prioritering Wegen | in Brabant | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Geachte Mevrouw/Heer Belangstellende, | 31 augustus 2011 / Nieuwsbrief 4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
BRAINPORT NAAR DE FILISTIJNEN? D66, GL, PvdA en PvdD typeerden het Statenbesluit van 1 Juli 2011 inzake Brainport als NoBrainer. Volgens Brabants Dagblad (BD) van 9 Juli gaat Brabant daarmee zelfs bij Eindhoven naar de Filistijnen. BD trekt de volgende ontmoedigende conclusies uit het recente besluit van de Raad van State(RvS) inzake de A4 tussen Delft en Schiedam: Politiek en bestuur wegen het maatschappelijk gewicht van de belangen af en de rechter beoordeelt alleen of de overheid zich aan haar eigen wetten en regels houdt. Als geldgebrek Brainport al niet redt van de Filistijnen, wordt het procederen vanuit ongewis perspectief. Aldus BD. Die conclusie op basis van dat arrest is o.i. voorbarig. POLITIEK EN BESTUUR ZIJN HET NOG LANG NIET EENS
-Het tracébesluit A4 toonde met maar liefst 10.027 positieve inspraakreacties van de in totaal 10.945, een krachtig maatschappelijk draagvlak. Slechts 2 van de 17 betrokken bestuursorganen stemden tegen.
BELANGENAFWEGING MOET NOG PLAATSVINDEN Dit najaar komt de financiering van alle Brabantse infrastructuur projecten aan de orde. Hieronder volgt de samenvatting van een meer gedetailleerd overzicht.
Naar algemene verwachting, gesteund door verkeersmodellen, zal het verkeer over de N270 en de Kennedylaan nauwelijks afnemen door de grote Ruit en het Wilhelmina alternatief. De volgende conclusie lijkt duidelijk.
| GEDEPUTEERDE GROEF ZIJN EIGEN JURIDISCH GRAF • Politiek en Bestuur zijn het nog lang eens • Belangenafweging moet financieel nog plaatsvinden • Gedeputeerde groef zijn eigen juridische graf • Meest milieuvriendelijke alternatief niet onderzocht • Conclusie: Brainport politiek en juridisch onhaalbaar |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
GEDEPUTEERDE GROEF ZIJN EIGEN JURIDISCH GRAF
Volgens de gedeputeerde in punt 5, 31:50 audioverslag is een klein stukje weg aanleggen en de rest maar open laten planologisch onmogelijk. Dat klopt! De wet geeft zelfs harde aanwijzingen dat dit echt niet kan. Zie bijv. AWB afd. 3.5 over samenhangende besluiten, met name art. 3:23 en 3:24. Bestuursorganen zijn verplicht rekening te houden met de onderlinge samenhang van besluiten en deze zoveel mogelijk gelijktijdig aan te vragen. Verder verplicht de Wet Milieubeheer (WMB) art. 7:35 rekening te houden met alle gevolgen van een activiteit. Of die activiteit nu de N279 Noord is of de N279 Zuid als onderdeel van Brainport, doet er niet toe. Het is onmogelijk over het ene te besluiten en het andere open te laten in afwachting van concrete bestemmingslannen.
MEEST MILIEUVRIENDELIJK ALTERNATIEF (MMA) Een motie voor een quick scan van het groene tunnelplan, heeft het niet gehaald. Het gebruikte argument was dat ondertunneling eerder was verworpen door Helmond en Eindhoven. Dit argument is niet valide want toen was tunnelbebouwing nog niet toegestaan door RWS zoals een D66-interruptie al constateerde. Die oude tunnelplannen waren overigens ook niet vergelijkbaar.
BRAINPORT LIJKT POLITIEK JURIDISCH ONHAALBAAR
Bovenstaande argumenten kunnen slechts tot één conclusie leiden.
Voorzover PS een belangenafweging zou maken strijdig met ieder gezond verstand, zal Den Haag wel dwars gaan liggen gezien de leidraad OEI.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De Stichting Comité N65 Ondergronds bij Helvoirt, afgekort Comité N65, is bereikbaar via e-mail.
U kunt zich hier online aanmelden voor nieuwsbrieven of als sympathisant, vrijwilliger en/of donateur. Donaties zijn altijd welkom op rekening 1064.94.422 bij de Rabo Bank ten name van de Stichting Comité N65OH in Helvoirt. Bij voorbaat dank voor deze aftrekbare gift aan deze ANBI(fiscaalnummer 8503 34 305/ dossiernr. 78 471)! |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Als u deze nieuwsbrief niet meer wenst te ontvangen, klik op: Verwijderen s.v.p. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||