Nieuwsbrief | Helvoirt N65: Prioritering Wegen | in Brabant | |
Geachte Belangstellende/Sympathisant, | 22 Maart 2011 / Nieuwsbrief 1 | ||
GEACHTE LEZERS Dit is nieuwsbrief nr. 1 van het Comité N65 Ondergronds bij Helvoirt, afgekort N65OH. Deze nieuwsbrief is gericht aan iedereen die belangstelling heeft getoond voor de problematiek van wegen in Brabant dan wel zich heeft ingeschreven als belangstellende, sympathisant en/of donateur via www.n65.nl. U kunt zich uitschrijven via de link onderaan deze nieuwsbrief.
MAATSCHAPPELIJK RENDEMENT MEETBAAR?
Veel effecten van investeringen in wegen zijn direct meetbaar en bekend. Directe effecten zoals verkeersintensiteiten, verkeersvertragingen en ongevallen zijn allemaal beschikbaar via de voortreffelijke informatiestromen van RWS. Via kwalitatief vergelijkbare bronnen zijn ook de maatschappelijke kosten van verkeersvertragingen en verkeersongevallen bekend. Investeringskosten kunnen worden geraamd met indicatieve calculaties. Dergelijke berekeningen komen in bijv. het Brabantse Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan (PVVP) niet voor. In het Brabantse Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT) alleen deels bij sommige projecten als MKBA in bijlagen. Soms met zeer creatieve en/of moeilijk verifieerbare indirecte effecten.
FAALT HET BESTUURLIJKE PROCES? Een actueel voorbeeld rond de N279 en de Ruit om Eindhoven kan deze gebreken in de huidige bestuurlijke aanpak toelichten. Bij ieder wegproject maken initiatief nemende overheden zoals Brabant Stad en SRE de wenselijkheid van een weginvestering zodanig duidelijk dat die weg op de provinciale priorititeitenlijst komt. Het proces start dan met een verkennings- of planstudie. Vervolgens komt een bestuurlijk proces op gang met arbeidsintensieve en kostbare structuurschetsen en bijbehorende MER-rapportages, inspraak etc. Daarbij komen zoveel details en discussies op gang, dat de hoofdlijnen verloren raken. Daarna is er bijna geen weg meer terug. Gelijktijdige vergelijking met MKBA's van andere wegen komt niet meer aan de orde. In het totaal van al die bestuurlijke processen gaat zo een zakelijke afweging van de belangrijkste conclusies en aannames tussen MKBA's voor verschillende wegen verloren. | Overzicht: • Geachte Lezers • Maatschappelijk rendement meetbaar? • Faalt het bestuurlijke proces? • Hoofdlijnen vergelijken! • Conclusie, het moet beter! |
||
Uit het complexe dossier N279 en de Ruit maken twee voorbeelden duidelijk hoe hoofdlijnen van besluitvorming verloren kunnen gaan.
Bovenstaande twee gebreken tonen aan dat de kwaliteit van een MKBA afhangt van talloze veronderstellingen. Het is bestuurlijk ondoenlijk uit vele duizenden pagina's tekst in het dossier, vaak zonder de nodige details, tot een zakelijke wegprioritering te komen. Op het moment dat een politiek besluit moet worden genomen, liggen alternatieve MKBA's niet gelijktijdig voor.
|
|||
De Stichting Comité N65 Ondergronds bij Helvoirt, afgekort Comité N65OH, is bereikbaar via e-mail.
U kunt zich hier online inschrijven om onze nieuwsbrieven te ontvangen of u aan te melden als sympathisant, vrijwilliger en/of donateur. Donaties zijn altijd welkom op rekening .... ten name van de Stichting Comité N65OH in Helvoirt. Bij voorbaat dank! |
|||
Als u deze nieuwsbrief niet meer wenst te ontvangen, klik op: Verwijderen s.v.p. | |||