N65 | Tunnel bij Helvoirt | ||
AANLEIDING In 2009 verscheen een programma van ambities van de Stuurgroep N65, een bestuurlijk samenwerkingsverband van 7 gemeentes rond de N65. Hierin stond als ambitie 1: "Robuuste ecologische verbinding ter hoogte van het Helvoirtse Broek"
Bij Vught werd ondertunneling voorzien en bij Helvoirt niet. Door enkele inwoners van Helvoirt werden daarover vragen gesteld aan de betreffende wethouder en de politiek.
Als gevolg verklaarden bijna alle politieke partijen bij de verkiezingen gemeenteraad 2009 zich voorstander van ondertunneling bij Helvoirt. Er werd een Comité N65 Ondergronds bij Helvoirt, afgekort N65OH, opgericht. De verdere historie kunt u hier lezen.
MAATSCHAPPELIJK BATEN & LASTEN Uit deze eerste investeringsstudie blijkt dat een upgrade van de N65 met ondertunneling in de bebouwde kom van Helvoirt een meetbaar maatschappelijk rendement geeft van ruim 8% (n=50). De MKBA voor Brainport/NOC komt bij n=100 uit op een negatieve factor 0.68. Op vergelijkbare basis levert ondertunneling in Helvoirt een zeer positieve factor 2,19. Factor is contant gemaakte baten/kosten. Kleiner dan 1 betekent een onrendabele investering. En dan praten we nog niet over meer leef- c.q. reisgenot, minder ergernis over lawaai, stoplichten, ziekte etc. LEVEN in een GEZONDE en VEILIGE OMGEVING Uit een advies in 2008 van de Gezondheidsraad blijkt op pagina 5 dat omwonenden tot ongeveer 1000 meter van een verkeersader nadelige gezondheidseffecten ondervinden.
Ook uit diverse andere studies blijkt dat omwonenden aan een drukke weg een lagere levensverwachting hebben. Binnen 50 meter van een snelweg zijn veel hogere waarden en veel lagere levensverwachtingen geconstateerd. De precieze mechanismen zijn overigens onbekend. Te denken valt aan hart- en vaatziekten, astma, copd, kanker naast directe verkeersongevallen.
Uit onderstaande studies blijkt dat het gaat om tenminste 2 tot mogelijk meer dan 6 vermijdbare sterfgevallen per jaar in Helvoirt.
| Overzicht: • Aanleiding • Maatschappelijke baten & Lasten • Leven in een gezonde, veilige omgeving • Veiligheid en Verkeer • Bestuur en Politiek |
||
De stoplichten op de N65 en de 70 km limiet veroorzaken vertragingen in het verkeer en verkeersongevallen. Uit deze tabel blijkt dat de kosten van vermijdbare wachttijden bij het stoplicht in Helvoirt circa € 4,1 Mio per jaar bedragen.
De kosten van verkeersslachtoffers stelt deze tabel op € 0,9 Mio per jaar. Het dorp Helvoirt is op onnatuurlijke wijze gesplitst.
Het Comité N65OH hoopte ooit dat de pilot in het kader van de MIRT tot de conclusie zou komen dat een tunnel door de bebouwde kom van Helvoirt snel moet worden gerealiseerd. Er lijkt eind 2011 nu mogelijk 100 Mio beschikbaar te komen voor alleen een niet overdekte te korte verdiepte tunnel in Vught en een fietstunneltje in Helvoirt.
|
|||
Het Comité N65 Ondergronds bij Helvoirt, afgekort N65OH, is bereikbaar via e-mail.
U kunt zich hier online inschrijven om onze nieuwsbrieven te ontvangen of u aan te melden als sympathisant, vrijwilliger en/of donateur. Donaties zijn altijd welkom op IBAN NL05RABO 0106494422 ten name van het Comité N65OH in Helvoirt. Bij voorbaat dank! |
|||